free website builder

Tips voor workouts

Waarom geven veel workouts onvoldoende resultaat?

Val je niet of weinig af? Word je toch niet fitter? Is het steeds weer hetzelfde?

1

 Geïsoleerde oefeningen

De “geïsoleerde spieroefeningen” hebben nauwelijks effect op vetverbranding en brengen je lijf in onbalans. Gewichtsvermindering bereik je door een optimale voeding, minder inname en door een grotere verbranding. De verbranding betreffende: Verbranding vindt plaats in de spieren. Dus heb je meer spiermassa dan is ook meer verbranding mogelijk, maar vooral van belang is hoe meer spieren je gebruikt hoe meer verbranding. Doe dus oefeningen waarbij je zoveel mogelijk spieren gebruikt (zorg wel dat je vanuit je balans en stabiliteit werkt).

2

Werken met of op apparaten

Apparaten veranderen je natuurlijke beweging en brengen je lijf in onbalans. Bij gebruik van apparaten train je meestal een geïsoleerde spier of spiergroep en heb je zelden een natuurlijke houding. Hierdoor worden de spieren die in normale omstandigheden samen moeten werken en onderling afgestemd dienen te zijn niet samen in de juiste verhouding getraind. Dit veroorzaakt onbalans in je lijf. Dit kan na verloop van tijd klachten veroorzaken die dan vaak onbegrepen zijn en daardoor moeilijk te repareren. Als er door de onbalans artrose optreedt is dat zelfs niet meer te repareren.

3

Lange cardio sessies

Korte hoog intensieve sessies werken veel effectiever en geven minder schade. Door onnodig langdurig te trainen worden er allerlei schadelijke stoffen in het lichaam aangemaakt die schade veroorzaken die het lichaam weer moet repareren. Wetenschappelijk onderzoek van de laatste jaren heeft aangetoond dat je met HIIT (High Intensity Interval Training) een beter resultaat bereikt zonder de genoemde schade aan te richten. Duurtraining is een ander verhaal, dit gaat op lage intensiteit. Van belang is ook hier dat er voldoende aandacht is voor een goede technische uitvoering zodat de gewrichten en bindweefsel zo min mogelijk lijden en de kracht-exponent voldoende aangesproken wordt.

4

Dezelfde workout steeds herhalen

Het lichaam past zich snel aan en dan is het effect van de oefeningen gering. Training werkt alleen als het lichaam uit zijn comfort zone wordt gehaald. Een gezond lichaam past zich erg snel aan (soms al na minuten) aan een bepaalde belasting en stelt zich daar op in. Ook wat betreft het leereffect: men leert beter als er meer variatie wordt aangeboden. Om effectief te trainen is het dus zaak om binnen sessies en tussen sessies voldoende te variëren.

5

Langdurige workouts doen

Kwantiteit geeft grote kans op blessures en levert veel minder op dan kwaliteit. Je kent het wel de die-hards die geven nooit op en het is nooit genoeg. Maar de kans op problemen (slijtage, blessures, over-training, etc) maak je daar onnodig groot mee. Als je moe bent wordt een juiste uitvoering moeilijker en er worden onnodig veel schade in je lijf veroorzaakt en tijdens een (te) lange sessie is er geen mogelijkheid van reparatie. Na zo'n sessie dien je dan ook veel langer rust te nemen om te herstellen wat uiteindelijk minder trainingstijd oplevert.

5 tips om je workouts te verbeteren:

1

Doe oefeningen waar zoveel mogelijk spieren en spiergroepen actief gebruikt worden in samenhang met elkaar.

2

Werk vanuit je balans en beheersing.                         

3

Doe kortere sessies met een hogere intensiteit.

4

Werk aan kracht en combineer kracht en cardio.                  

5

Varieer oefeningen binnen een sessie en varieer tussen sessies.                         

Wil je ook effectiever werken aan je lijf?

Doe eens vrijblijvend mee met een combitraining op woensdagochtend bij BSB.

© Copyright 2019 Stichting BSB - All Rights Reserved